Dynamik der Radonfolgeprodukt-Aktivität im Speichel
nach
therapeutischer Radon-Exposition
A. Falkenbacha,b, G. Justc, J. Kleinschmidtd
aForschungsinstitut Gastein, Bad Gastein,
bKrankenanstalt Gasteiner Heilstollen, Bad Gastein-Böckstein,
cForschungsbüro Radon und Balneologie, Leipzig,
dInst. f. Med. Balneologie und Klimatologie, LMU, München
Dynamics of Radon Decay Product Activity
in Saliva following Speleotherapeutic Radon ExposureRadon
decay product activity was measured in saliva of 10
male patients 20-30 min after a 1-hour radon exposure
in the gallery of the Gasteiner Heilstollen (radon activity
36.2 kBq/m3, radon progeny activity 20.3 kBq/m3). In
1 patient showing relatively high activity (75th percentile)
measurements were continued until 65 min after exposure.
Patients were asked to collect about 2 ml of saliva
in the mouth and produce it on a filter. After drying
the filter at 300 °C, radon progeny activity was
measured. Activity (median) at 20-30 min after leaving
the treatment area was 4.5 Bq (25th percentile 1 Bq;
75th percentile 21 Bq). In the patient who underwent
additional measurements the activity showed a further
increase up to 29 Bq (35 min after radon exposure) before
it continuously decreased to a very low activity (1-3
Bq) at 65 min after exposure. The results show that
a significantly increased radon decay product activity
is found in saliva after speleotherapeutic radon exposure.
Maximum values were observed 35 min after radon exposure.
Radon decay product activity almost disappeared after
about 1 h.
Aktiver Morbus Bechterew: Symptomatik, Einschränkung
der Lebensqualität, Therapiebeurteilung und Therapieerwartung
aus Sicht des Patienten
Symptoms, Effects on Quality of Life, Judgement and
Expectations of Treatment in Active Ankylosing Spondylitis:
The Patient's View
A. Falkenbach, B. Curda
Forschungsinstitut Gastein und Krankenanstalt Gasteiner
Heilstollen, Bad Gastein-Böckstein, Österreich
Zusammenfassung
Es besteht Unsicherheit, wie im Falle des Morbus Bechterew
die Aktivität der Erkrankung zu definieren und
zu messen ist. Therapeutische und rehabilitative Interventionen
sollten sich jedoch immer nach der aktuellen Krankheitssituation
richten. Ein anerkanntes Assessmentverfahren zur Erfassung
der Krankheitsaktivität erscheint also sehr wünschenswert.
In der vorliegenden Studie soll allein die primäre
Beurteilung der aktiven Krankheitsphase durch den Patienten
selbst erfasst werden. Was bedeutet für den Patienten
ein aktiver Morbus Bechterew? In einem standardisierten
Interview wurden 100 Patienten mit Morbus Bechterew
befragt, was aus ihrer eigenen Erfahrung ein aktiver
Morbus Bechterew ist, was sie dann am meisten
stört, welche Therapiemaßnahmen dann
sinnvoll sind und was sie von einer optimalen Behandlung
in der aktiven Krankheitsphase erwarten. Für die
Patienten bedeutet ein aktiver Morbus Bechterew insbesondere
Schmerzen (99 Nennungen), Bewegungseinschränkung
(19), Muskelverspannung (10), nicht liegen können
(6), Einengung im Brustbereich (5) und Atemnot (5).
Die Müdigkeit wurde von 2 Patienten genannt. Den
Patienten selbst stören in der aktiven
Krankheitsphase dann in erster Linie die Schmerzen (77),
die Bewegungseinschränkung (55), die sozialen (20)
und beruflichen Folgen (18) sowie die Schlafstörungen
(17) und die erschwerte Atmung (16). Medikamente (84)
und Bewegung (42) wurden als sinnvolle Maßnahmen
während eines aktiven Morbus Bechterew erachtet.
Die große Bedeutung von Schmerzen und Bewegungseinschränkung
für die Patienten ist nicht überraschend.
Auffällig ist die relativ häufige Nennung
von Atembeschwerden, während die Müdigkeit
bei spontaner Beurteilung aus der Sicht des Patienten
offensichtlich nur eine geringe Rolle spielt. Die Rheumatologie
schenkte in den vergangenen Jahren somit möglicherweise
den Atembeschwerden zu wenig und der Müdigkeit
zu viel Aufmerksamkeit.
Symptoms, Effects on Quality of Life,
Judgement and Expectations of Treatment in Active Ankylosing
Spondylitis: The Patient's View
In ankylosing spondylitis uncertainty prevails among
rheumatologists on how to define and measure activity.
In the present study the patient's view of activity
was evaluated. What does active ankylosing spondylitis
mean for the patient? In a standardized interview the
patient was asked to describe, from his own experience,
what active ankylosing spondylitis means, what bothers
him most, what helps most, and what he expects from
therapy. For the patient, active ankylosing spondylitis
means pain (99 responses), mobility restriction (19),
muscle tension (10), inability to stay supine (6), restriction
in chest mobility (5) and dyspnea (5). Fatigue was mentioned
by two patients. In active states patients are mainly
bothered by pain (77), mobility restriction (55), consequences
for social life (20) and work (18), disturbed sleep
(17) and difficult breathing (16). Drugs (84) and physical
activity (42) were judged the best treatments during
active ankylosing spondylitis. It was no surprise that
pain and mobility restriction were cited most often
by the patients. Breathing difficulties were cited rather
often, whereas fatigue seems not to play an important
role for most patients. The results suggest that modern
rheumatology may have underestimated the relevance of
difficult breathing and paid too much attention to fatigue.
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In ankylosing spondylitis (AS) serum
interleukin-6 correlates with the degree of mobility
restriction, but not with short-term changes in the
variables of mobility